Rânduiala si semnificatii
Este cineva bolnav între voi? Sa cheme preotii Bisericii si sa se roage pentru el, ungându-l cu untdelemn întru numele Domnului. Si rugaciunea credintei va mântui pe cel bolnav, si-l va ridica pe el Domnul, si de va fi facut pacate se vor ierta lui.
(lacov 5, 14-15)
IMPORTANTA MASLULUl
• Sfântul Maslu este Taina care, prin rugaciunile preotilor si prin ungerea trupului cu untdelemn sfintit, împartaseste credinciosilor harul dumnezeiesc pentru tamaduirea bolilor trupesti si sufletesti, pentru iertarea pacatelor si întarirea sufletului.
• Termenul maslu este de ongrne slava s1 înseamna untdelemn. Se mai utilizeaza si denumirea de eleoungere, care înseamna ungere cu untdelemn. Aceasta Taina arata ca Dumnezeu îsi manifesta mila Lui fata de suferinzii care îsi pun nadejdea în El. Toate rugaciunile invoca mila lui Dumnezeu, care este numit Doctorul plin de mila, Doctorul sufletelor si al trupurilor. Lucrarea Duhului Sfânt nu se poate împlini fara o deschidere a sufletului bolnavului, prin credinta tare si cainta sincera.
• Taina Sfântului Maslu este si taina comuniunii În rugaciunea unuia pentru altul, semn al dragostei crestine si al solidaritatii cu cel aflat în suferinta. Cel bolnav este mângâiat si încurajat, simtind ca nu este singur în suferinta lui, întreaga Biserica rugându-se pentru el.
CINE A INSTITUIT SFÂNTUL MASLU?
• Sfântul Maslu fost instituit de Însusi Mântuitorul Iisus Hristos, atunci când a trimis pe Sfintii Apostoli la propovaduire: Celor ce vor crede aceste semne vor urma: în numele Meu vor scoate demoni, peste cei bolnavi mâinile îsi vor pune si se vor face sanatosi (Matei 16, 17-18).
• Sfintii Apostoli au savârsit aceasta Taina înca din timpul în care Hristos era cu ei: Si multi demoni scoteau si ungeau cu untdelemn pe multi bolnavi si îi vindecau(Marcu6, 13).
• Practica apostolica este confirmata de Sfântul Apostol Iacov În epistola sa: Este cineva bolnav între voi? Sa cheme preotii Bisericii si sa se roage pentru el, ungându-l cu undelemn întru numele Domnului. Si rugaciunea credintei va mântui pe cel bolnav, si-l va ridica pe el Domnul, si de va fi facut pacate se vor ierta lui (Iacov 5, 14-15).
PENTRU CINE SE SAVÂRSESTE SFÂNTUL MASLU
• Potrivit practicii Sfintilor Apostoli, Sfântul Maslu se savârseste pentru cei bolnavi, ca Dumnezeu sa le daruiasca sanatate trupeasca si sufleteasca.
• Cel bolnav trebuie sa se spovedeasca mai întâi si, daca va primi dezlegarea duhovnicului, sa se si Împartaseasca. Aceasta practica ne sugereaza faptul ca, asa cum boala trupeasca este cauzata uneori de îmbolnavirea sufleteasca, tot astfel si vindecarea trupeasca trebuie sa fie precedata de însanatosirea sufleteasca.
SAVÂRSITORUL SFÂNTULUI MASLU
• Savârsitorul vazut este episcopul sau preotul.
• Potrivit traditiei Bisericii, confirmata printr-o îndelungata prectica, pentru savârsirea Sfântului Maslu trebuie sapte preoti, dupa numarul celor sapte daruri ale
Duhului Sfânt (la nevoie, Sfântul Simeon al Tesalonicului recomanda sa fie cel putin doi preoti).
Numai în cazuri exceptionale (în timp de razboi, în satele razlete, în locuri departate), acolo unde nu pot fi macar doi preoti, se poate savârsi Sfântul Maslu de un singur preot.
LOCUL SI TIMPUL SAVÂRSIRII
• Sfântul Maslu se savârseste în biserica, la casa celui în suferinta sau la spital.
• Sfântul Maslu nu este legat de anumite momente ale zilei, se face oricând este nevoie.
• Se recomanda ca Sfântul Maslu sa fie savârsit în zilele de miercuri si vineri si în posturile rânduite de Biserica, participantii fiind îndemnati sa posteasca.
RÂNDUIALA SFÂNTULUI MASLU
Sfânta Evanghelie, Sfânta Cruce, un vas cu faina de grâu, o candela sau un pahar cu undelemn, sapte betisoare cu vata la un capat si sapte lumânari aprinse se asaza pe o masa, în mijlocul bisericii sau lânga patul bolnavului.
Binecuvântarea preotului
Binecuvântat este Dumnezeul nostru, totdeauna, acum si pururea si în vecii vecilor.
Rugaciunile începatoare
troparele de umilinta, Psalmul 50.
Canonul Sfântului Arsenie (secolul al IX-iea), care îi pregateste sufleteste pe primitorii Tainei.
Binecuvântarea mare
Binecuvântata este împaratia Tatalui si a Fiului si a Sfântului Duh, acum si pururea si în vecii vecilor.
Ectenia mare
• Cu pace, Domnului sa ne rugam …
• Se adauga cereri speciale pentru binecuvântarea untdelemnului si tamaduirea celor bolnavi.
Rugaciunea de sfintire a untdelemnului
•se rosteste de sapte ori.
Troparele
Troparele în care invocam pe Mântuitorul, pe Maica Domnului si pe unii sfinti, pentru tamaduirea celor în suferinta.
Citirile din epistole si din Evanghelii
• Citirea din Apostol încep cu textul din Epistola Sfântului Iacov, capitolul al V-lea, unde se vorbeste despre puterea vindecatoare a Sfântului Maslu; toate scot în evidenta importanta rabdarii în suferinta si a nadejdii în vindecare;
• Cele sapte Evanghelii ne prezinta modele de pocainta (Zaheu, Matei), pilde de milostenie si priveghere (Samarineanul milostiv, fecioarele întelepte), dar si vindecari minunate savârsite de Mântuitorul Hristos ( vindecarea soacrei lui Petru si a fiicei cananeence ).
Ectenie în treita scurta
• Se rosteste dupa fiecare Evanghelie;
• Preotul cheama milostivirea lui Dumnezeu asupra celui bolnav si asupra tuturor celor care participa la slujba.
Rugaciunea ungerii
Fiecare preot care citeste Evanghelia si rugaciunea corespunzatoare lecturii evanghelice, rosteste: Parinte Sfinte, Doctorul trupurilor si al siifletelor … , ungând în semnul Sfintei Cruci pe cei bolnavi, la frunte, gura, nari, urechi, piept, la mâini si la talpi – daca se afla în casa lor -si doar la frunte, daca Taina Sfântului Maslu se savârseste în biserica.
Asezarea Sfintei Evanghelii peste capul bolnavului
• Dupa ultima rugaciune, cel dintâi dintre preotii slujitori deschide Sfânta Evanghelie, o asaza peste capul bolnavului, cu fata în jos si citeste rugaciunea Împarate Sfinte, Îndurate, Mult-Milostive …
• Asezarea Evangheliei închipuie mâna lui Hristos pe capul celui bolnav: nu pun mâna mea cea pacatoasa(…), ci pun mâna Ta cea puternica si tare, aratând ca vindecarea este lucrarea lui Dumnezeu, Doctorul sufletelor si al trupuri lor, si nu lucrarea preotului; Bolnavul saruta Sfânta Evanghelie care închipuie pe Hristos.
Ectenie Întreita
Se pomenesc cei în suferinta.
Apolisul (sfârsitul slujbei)
• Participantii cer binecuvântare si iertare de la preotii slujitori, zicând: Binecuvântati, parinti sfintiti, si ne iertati pe noi, pacatosii;
• Preotii slujitori raspund: Dumnezeu sa va ierte si sa va binecuvinteze, sanatate sa va daruiasca.
SFATURI PRACTICE
• Taina Sfântului Maslu poate fi ceruta de orice credincios ortodox care se afla în suferinta.
• La Taina Sfântului Maslu este recomandat sa participe si familia celui aflat În suferinta, precum si alti credinciosi, ca împreuna sa se roage pentru vindecarea celui bolnav.
• Cel bolnav trebuie, mai întâi, sa se spovedeasca si sa fie Împartasit, apoi sa solicite preotilor Sfântul Maslu.
• La Sfântul Maslu se aduce:
• untdelemn;
• faina de grâu;
• lumânari de ceara.
• Nu se aduc la Sfântul Maslu articole de îmbracaminte sau fotografii ale persoanelor în suferinta; numele lor se trec În pomelnicul dat preotilor.
• Taina Sfântului Maslu nu trebuie considerata rugaciune cea mai de pe unna pentru credinciosul aflat pe patul de moarte. Pentru astfel de împrejurari exista rugaciuni speciale (Împartasirea grabnica; Rugaciunea la iesirea cu greu a sufletului). Maslul se savârseste pentru sanatate, fiindca Dumnezeu nu vrea moartea pacatosului, ci sa se întoarca si sa fie viu (Iezechel 33, 11 ).
• Deschiderea Sfintei Evanghelii peste capul celui bolnav nu descopera viitorul celui aflat În suferinta.
• La Maslul de obste, savârsit în biserica, Sfânta Evanghelie se deschide de preot.
• Deschiderea Evangheliei si interpretarea ei dupa culoarea literelor, dupa continutul textului, sau dupa ziua din saptamâna la care s-a deschis sunt practici gresite prin care este batjocorit Dumnezeu, se încalca disciplina canonica, fiind semne ale putinatatii evlaviei si ale credintei îndoielnice.
ÎNTREBUINTAREA UNTDELEMNULUI LA SFÂNTUL MASLU
Este simbolul Îndurarii divine si, totodata, medicament si mijloc de însanatosire.
• Fiind binecuvântat, este plin de darul dumnezeiesc al Sfântului Duh.
• Surplusul de untdelemn sfintit se arde În candela – fie în casa, fie la biserica- sau poate fi folosit la miruit.
• Betisoarele folosite se îngroapa sau se ard si cenusa se pune într-un loc curat.